Firemní hodnoty nejsou jen prázdným sloganem na webu. Jenže jak s hodnotami zacházet a co pomůže vytvořit z nich pevnou součást firemní kultury? Pojďte se inspirovat našimi praktickými tipy.

Firemní hodnoty jsou základ, který definuje firemní kulturu a chování organizace. Nejsou to jen pouhá slova na webu nebo zdi firemních prostor. Mají být aktivně zakořeněny v každodenním životě zaměstnanců a integrované ve všech HR procesech, např. v náboru, motivaci zaměstnanců, vzdělávání nebo firemním školení.
Znáte vaše firemní hodnoty?
Firemní hodnoty nejsou abstraktní pojmy, ale mají odrážet „DNA“ firmy, řídit její strategii a každodenní rozhodování. Jsou-li dobře definovány, pomáhají budovat silnou firemní kulturu, posilují týmovou spolupráci a přitahují ty správné zájemce o zaměstnání, kteří se s nimi ztotožňují. Jak ale zajistit, aby hodnoty nebyly jen frázemi, ale skutečnými pilíři organizace? Pro vedení a HR manažery je klíčové tyto hodnoty stanovit a pak zajistit jejich praktickou aplikaci v pracovním prostředí. Hodnoty musí vycházet z nejhlubšího smyslu podnikání. Začněte u firemní vize, mise a identity. A pokračujte dál.
Myslete na to, aby byly hodnoty konkrétní
Vyhýbejte se abstraktním a nicneříkajícím pojmům. Případně vždy vysvětlete, co pro vás konkrétně daný pojem znamená. Pro příklad. Co může znamenat slovní spojení „zákazník je náš partner“? Je to příliš obecné. Definujte to! Zrovna ve vaší firmě je to třeba to, že zákazníkovi vždy aktivně nasloucháte a hledáte řešení na míru.
Hodnoty mají být i měřitelné a upravitelné
Pokud mají být firemní hodnoty opravdu aplikovatelné, musí být měřitelné. Např. pokud je firemní hodnotou rychlost a flexibilita, má být v praxi třeba 80 % zákaznických požadavků vyřešeno do 24 hodin.
Hodnoty také nejsou navždy daná a neměnná záležitost. Je užitečné průběžně sledovat, jak se reálně odrážejí v pracovním prostředí. Pokud je někteří zaměstnanci vnímají jako nefunkční nebo neaktuální, je lepší je upravit a přizpůsobit.
Zapojte vedení i zaměstnance
Hodnoty nemají být stanovené jen „shora“. Pokud jsou definované pouze vrcholovým managementem, často neodrážejí reálnou kulturu firmy. Ideální je jejich vytváření kombinací impulzů „shora“ (strategie a vize od vedení) i „zdola“ (od zaměstnanců). Na toto téma můžete ve firmě také otevřít diskusi formou workshopů, brainstormingových setkání, anket a dotazníků. Zapojeni do tvorby tak budou i řadoví pracovníci, což zvýší motivaci a angažovanost zaměstnanců.
V každém případě jsou hlavními nositeli hodnot manažeři. Především na nich musí ostatní zaměstnanci vidět, že deklarované hodnoty fungují a realizují se v praxi.
Zmíněné ankety můžete realizovat i velmi příjemnou a rychlou online formou. V rámci mobilní aplikace Můj Up, kterou mají firmy k dispozici k balíčku Verso, je k dispozici mnoho funkcí. V rámci Anket se mohou zaměstnavatelé svých pracovníků na cokoli zeptat, v Novinkách od zaměstnavatele a Pochvalách se zase dozví nápady a zpětnou vazbu.
Jak s firemními hodnotami pracujete vy? Těšíme se na vaše zkušenosti.