Peníze pro motivaci zaměstnanců nestačí. Nejnovější trendy upozorňují na velký vliv pochvaly, které se ale českým zaměstnancům příliš nedostává. My pro vás máme několik tipů, jak pochvaly lépe zaintegrovat i ve vaší firmě.

Koncept moderních motivačních programů se mění. Zřejmý je odklon od tradičních zaměstnaneckých benefitů a finančních odměn coby hlavních motivačních nástrojů. Trendy naopak ukazují velký vliv pozitivní zpětné vazby, pochvaly a uznání od nadřízených. Pochvala se stává jedním z nejefektivnějších, ale paradoxně také nejlevnějších forem motivace zaměstnanců.
Pochvala v Čechách? Bohužel
Důležitostí pochvaly se zabýval i známý průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než tisícovkou zaměstnanců z tuzemských firem. Podle průzkumu se nadpoloviční většina zaměstnanců pochvaly v práci nedočká za celý měsíc a čtvrtina zaměstnanců dokonce ani za celý rok! Pro zaměstnance je přitom pochvala velmi důležitá, minimálně stejně jako finanční ohodnocení.
Jak pochvala a pozitivní zpětná vazba působí?
Pozitivní zpětná vazba aktivuje část mozku zodpovědnou za odměnu a potěšení, což má přímý vliv na pracovní spokojenosti zaměstnanců a zvýšení motivace. Tento proces vyvolává pozitivní emoce, což má velký potenciál k okamžitému zlepšení nálady a celkového vnímání práce. Pochvala podporuje u zaměstnanců také sebedůvěru. Když jsou lidé oceněni za svůj výkon, vnímají svou práci jako hodnotnou a svou roli ve firmě jako významnou. Pochvala tak pomáhá budovat emocionální pouto k práci a organizaci, což zvyšuje loajalitu a snižuje stres.
Jak na pochvalu prakticky? 6 tipů pro manažery
- Pochvala má být konkrétní. Místo obecného „dobrá práce“ je lepší říct „tvoje analýza byla opravdu skvělá, pomohla nám ušetřit spoustu času při rozhodování.“ Dáte tak konkrétně najevo, co zaměstnanec udělal dobře.
- Chvalte včas. Pochvala má následovat co nejdříve po pozitivním výkonu. Má to větší vliv na motivaci zaměstnance, lidé mají také tendenci si bezprostřední okamžiky lépe zapamatovat.
- Pochvala má být autentická. Pracovníci nejsou hloupí a dokážou rozpoznat, když je chvála falešná nebo přehnaná.
- Podporujte kulturu ocenění a snažte se, aby byla pozitivní zpětná vazba běžnou součástí každodenní interní komunikace. Pochvala má být pravidelná, nestačí jen jednou za rok v rámci hodnocení zaměstnanců.
- Využijte moderní technologie a začleňte do vašich procesů HR nástroje, které umožňují zpětnou vazbu jednoduše poskytovat i online. Šikovným nástrojem je např. funkce Pochvaly, kterou najdete v rámci vašeho balíčku Verso. Jednoduše a online zde může pracovníka pochválit nadřízený, ale pochválit a poděkovat za skvělou práci si můžou i zaměstnanci mezi sebou. Uvidíte, jak budou pochvaly oblíbené!
- Manažery pravidelně školte. Školení zaměstnanců je důležitý nástroj, díky kterému se stane pochvala a poskytování pozitivní zpětné vazby automatické. Pro vedoucí pracovníky je klíčové pochopit, jak pochvala funguje a jak ji efektivně poskytovat.
Pochvala je jednoduchý, ale nesmírně silný nástroj, který dokáže zcela změnit dynamiku pracovního prostředí. Zařaďte ho do vaší firemní kultury i vy. Třeba právě prostřednictvím praktických online HR nástrojů.