Také řešíte firemní společenskou odpovědnost? Tato oblast je dnes již běžnou součástí hodnot a norem a my pro vás máme několik tipů, jak ji prakticky zaintegrovat a rozvíjet. Třeba i s pomocí pracovních benefitů.

Stále více populární oblast ESG (environmental, social, governance) je dnes v každé firmě už téměř „must-have“. Investoři, zákazníci i zaměstnanci očekávají, že budou společnosti podnikat udržitelně, eticky a společensky odpovědně. ESG není záležitostí jen velkých korporací, ale i střední a menší podniky řeší, jak jej správně nastavit a začlenit do své strategie.
Jak na koncepci ESG prakticky
Buďte autentiční a nikam nespěchejte. Zavedení ESG nemusí znamenat okamžitou revoluci, jde spíše o systematické a promyšlené kroky, které mají význam a vnitřní návaznost. Klidně se inspirujte, ale nikdy nekopírujte strategie ostatních společností. Nefungovalo by to. ESG aktivity musí odpovídat konkrétním potřebám a specifikům dané firmy.
- Vyjděte z aktuálního stavu, kde mohou být i ESG aktivity, kterým se už nyní věnujete. Je to třeba recyklace? Podpora neziskové organizace nebo wellbeing aktivity pro zaměstnance?
- Stanovte si cíle. Měly by být SMART (konkrétní – specific, měřitelné – measurable, dosažitelné – attainable, smysluplné – relevant a časově vymezené – timely). Příkladem cíle může být např. snížení uhlíkové stopy o 20 % do 5 let.
- Zapojte do aktivit vedení i zaměstnance. ESG není jen aktivitou HR.
Jaké jsou hlavní oblasti ESG aktivit
Nejčastěji stojí ESG na třech pilířích. Máme pro vás jejich přehled a pro inspiraci i typy aktivit, které můžete realizovat.
- Enviromentální odpovědnost může zahrnovat podporu všech aktivit, které směřují k ochraně přírody a přírodních zdrojů, např. podpora digitalizace, „zelených“ kanceláří, náhrada benzínových aut elektromobily, zvýšení objemu recyklace, snížení emisí podporou práce na dálku, upřednostňování ekologických dodavatelů nebo tématická školení pro zaměstnance.
- Sociální odpovědnost můžete vylepšit například důrazem na genderovou vyrovnanost, podporou žen ve vedení, spravedlivým odměňováním nebo péčí o komunitu rozvojem firemního dobrovolnictví.
- Odpovědnost v oblasti správy a řízení zahrnuje např. transparentní etický kodex, který obsahuje i protikorupční politiku a politiku ohledně střetu zájmů.
Hodnoty a ESG očekávají spíše mladší zaměstnanci
Především generace Z (narození po roce 1996) a generace Y (narození mezi léty 1980 až 1995, tzv. mileniálové) jsou ti, kteří si stále více vybírají svého zaměstnavatele podle míry jeho společenské odpovědnosti.
Vedlejší efekt dobře zpracované a integrované firemní koncepce ESG tedy to, že je skvělou náborovou výhodou pro oslovení mladších uchazečů. Zaujmout je můžete i díky vašim benefitům pro zaměstnance, které nabízíte. V balíčku Verso najdete třeba eko funkci Spolujízda, která umožňuje sdílení auta při cestách do práce a z práce, nebo funkci Bazar. V ní lze zase nabídnout kolegům nevyužité věci z „druhé ruky“.
Aktivity vždy správně komunikujte
ESG opatření mají smysl pouze tehdy, když o nich lidé vědí a chápou jejich přínosy. Proto zaměstnance do této oblasti aktivně zapojujte a proškolte leadry, kteří mají jít příkladem. Konkrétní výsledky také pravidelně prezentujte, ať už interními cestami, nebo přes sociální sítě nebo firemní web. Můžete se také účastnit tématických konferencí.
Protože víme, že to hlavní je sdílení a dobrá praxe, můžete se inspirovat koncepcí ESG společnosti Up Česká republika. A jak se daří tuto oblast implementovat vám? Budeme rádi, když s námi budete sdílet vaše tipy a zkušenosti.