Zdravá firemní kultura je klíč, který formuje atmosféru a úspěch společnosti. V neposlední řadě ale také stabilizuje stávající zaměstnance a přitahuje ty nové, kteří se pak hlásí doslova sami.

Víte, jak působí zdravá firemní kultura? Zvyšuje produktivitu a spokojenost zaměstnanců, ale také vám pomůže v náboru zaměstnanců tím, že jako magnet přitahuje talentované jedince. Jak tedy budovat firemní kulturu, aby i ti nejlepší chtěli být její součástí?
Co je to firemní kultura?
Je to směs hodnot, zásad, tradic, způsobů komunikace, ale spadá sem i atmosféra ve firmě a způsob péče o zaměstnance. Firemní kultura společnosti má své hmotné i nehmotné aspekty a pokud je zdravá, má pozitivní vliv na loajalitu a motivaci zaměstnanců, produktivitu a nižší míru fluktuace. Firmě tak pomůže i ušetřit za nábor, protože se uchazeči do firmy hlásí sami! A to doslova. Správná firemní kultura ale láká i zákazníky, obchodní partnery a úspěchy obecně.
6 praktických tipů pro budování zdravé firemní kultury
Fungující firemní kultura je výsledkem systematické a dlouhodobé práce, která musí být autentická, upřímná a týkat se všech zaměstnanců ve firmě včetně manažerů. Takže pokud máte pocit, že vaše organizační kultura ještě není to „pravé ořechové“ a chtělo by to ještě zapracovat, nezoufejte. Začněte se zlepšováním a hlavně vytrvejte. Inspirovat se můžete několika našimi praktickými tipy.
- Komunikujte a sdílejte hodnoty firemní kultury
Definujte hodnoty, které jsou pro vaši organizaci klíčové. Ty pak aktivně šiřte uvnitř i vně firmy. Hodnoty mají být nejen na papíře, ale měly by být zapojeny i do každodenní praxe a rozhodování.
- Rozvíjejte otevřenou firemní komunikaci
Podporujte prostředí, kde je otevřená komunikace a zpětná vazba vítána. Vede to k větší transparentnosti a důvěře mezi zaměstnanci a vedením. Transparentní interní komunikaci podporujte i online HR nástroji, které jsou k tomu ideální. V rámci balíčku Verso to může být třeba funkce Zeptejte se svého zaměstnavatele.
- V rámci odměňování a motivace zaměstnanců myslete na firemní benefity
Spravedlivá odměna a uznání za dobře odvedenou práci jsou klíčové pro udržení motivace a angažovanosti zaměstnanců. Nezapomínejte ale ani na zaměstnanecké benefity, které jsou pro zaměstnance často výhodnější, než kdyby dostali stejnou částku přidánu rovnou do mzdy. Trendem v benefitech jsou tzv. personalizované benefity, kde si mohou zaměstnanci sami zvolit, co si za ně pořídí. Takovými benefity jsou např. cafeteria benefity eBenefity.
- Pozitivní zpětná vazba je nejvíc
Finanční odměna neřeší vše. Zaměstnanci totiž touží i po pochvale, která je mnohdy motivující víc než peníze. Bohužel se jim pochvaly a pozitivní zpětné vazby dostává jen velmi zřídka. A to je škoda. Ideální je tak využití online HR nástroj Pochvaly, který najdete v balíčku Verso. Manažer zde může jednoduše pochválit svého podřízeného za skvělou práci. Chválit a poděkovat si mohou ale i samotní kolegové mezi sebou.
- Podporujte společné zájmy a týmovou spolupráci
Nabízejte zaměstnancům společné aktivity a podporujte jejich vzájemnou komunikaci a týmovou spolupráci. Pomáhá to budovat vazby mezi pracovníky. Opět můžete využít skvělé online HR nástroje z balíčku Verso. Takovým nástrojem je třeba Jubileum, kde můžete se zaměstnanci oslavit jejich významné dny, nebo Spolujízda, v rámci které je možná ekologická spolujízda do práce. V Bazaru lze zase sdílet použité, ale stále funkční věci. Online HR nástroje pomohou nejen přírodě, ale především sblíží samotné zaměstnance.
- Věnujte se PR a komunikaci směrem ven. A nebojte se být vidět
Komunikujte své hodnoty a vize, stejně jako novinky a aktuality z firmy. Využívejte sílu sociálních sítí, ale i článků v tisku nebo online portálech. Účastněte se pracovních veletrhů, konferencí a buďte aktivním členem místní komunity. Angažujte se i v dobrovolnických a ekologických projektech a podporujte v tom i své zaměstnance.
Správně nastavená firemní kultura není luxus, ale nezbytný prvek pro dlouhodobý úspěch organizace. Investice do ní se vyplatí vyplatí po všech stránkách, ale i formou aktivních zájemců o práci a loajálních a motivovaných stávajících zaměstnanců.